Litteratur om mobbning

KiVa Skola-materialet innehåller rikligt med ny information om mobbning. Materialet (lärarhandböckerna, föräldarnas handbok) kan beställas mot avgift via KiVa Shop .

Annan inhemsk och internationell litteratur om skolmobbning (inte till salu inom KiVa Skola):

Hamarus, P. (2008) Koulukiusaaminen. Huomaa, puutu, ehkäise. Helsinki: Kirjapaja.
Hamarus, P. (1998) Älä kiusaa minua! Miten tunnistan ja estän koulukiusaamisen. Länsi-Suomen lääninhallituksen julkaisusarja nro 10.
Kaukiainen, A. (2002) Onko aggressio ja kiusaaminen aina sosiaalisen kompetenssin puutetta? Psykologia, 37, 2, 115-123.
Olweus, D. (1992) Kiusaaminen koulussa. Otava.
Roland, E. (1983) Kiusanteosta toveruuteen. Kouluväkivallan torjuntatapoja. Otava.
Salmivalli, C. (1998) Koulukiusaaminen ryhmäilmiönä. Gaudeamus.
Salmivalli, C. (2003) Koulukiusaamiseen puuttuminen – kohti tehokkaita toimintamalleja. Opetus 2000 -sarja. PS-kustannus.
Salmivalli, C. (2005) Kaverien kanssa. Vertaissuhteet ja sosiaalinen kehitys. Opetus 2000 -sarja. PS-kustannus.

Juvonen, J. & Graham, S. (2001) Peer harassment in school. The plight of the vulnerable and victimized. New York: Guilford Press.
Sanders & Phye (2004) Bullying. Implications for the classroom. Elsevier Academic Press.
Sharp, S. & Smith, P. (1994) Tackling bullying in your school. A practical handbook for teachers. London: Routledge.
Smith, P. & Sharp, S. (1994) School bullying. Insights and perspektives. London: Routledge.
Shimerson, S., Swearer, S. & Espelage, D. (2009) International Handbook of School Bullying. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.

Björk, G. O. (1999) Mobbning – en fråga om makt? Lund: Studentlitteratur.
Colnerud, G., Enochsson, A., Fors, Z., Gill, P., Granström, K. (2007) Utstött: en bok om mobbning. Lärarförbundet.
Olweus, D. (1991) Mobbning i skolan. Stockholm: Almqvist & Wiksell.
Pikas A. (1987) Så bekämpar vi mobbning i skolan. Uppsala: AMA Dataservice.