Hej alla lärare och rektorer i KiVa-skolor!

KiVa Skola-nätsidan har förnyats under sommaren. Du kan läsa mera om förändringen och annat aktuellt på den här sidan.

Utöver den här allmänna KiVa Skola-webbsidan har KiVa-skolor tillgång till KiVa-intran. Där hittas allt KiVa-material och annan information riktat till skolor som är med i KiVa Skola-programmet. Medlemmar i KiVa-teamet hittar också materialet de behöver i intran. Man loggar in till intran genom ’Logga in’ knappen i övre högra hörnan.

Är du rektor eller KiVa-kontaktperson i din skola? Hoppas du har ett individuellt användarkonto till KiVa-intran. Om du inte är säker om du har ett användarkonto eller inte så kan du kontrollera saken på följande sätt:

Om du inte har ett användarkonto men fungerar som KiVa-kontaktperson eller rektor i din skola kan du kontakta antingen din skolas KiVa-kontaktperson/rektor och be hen skapa ett konto till dig eller KiVa-kansli.

Snabbutsikt för lärare:

Du kommer till intran via genom att klicka på knappen ’Logga in’ på övre högra hörnet. Nya intran ersätter de före detta slutna sidorna.

Du behöver skolans användarnamn och lärarens lösenord för att logga in. Skolor som redan har varit med i programmet förra läsåret har samma lösenord som tidigare. Lärare i nya KiVa-skolor behöver kontakta skolans KiVa-kontaktperson eller rektorn för att få skolans inloggningskoder.

Intranätet förde med sig en ny användarnivå avsedd för personer som koordinerar KiVa-verksamheten i skolorna (så kallad koordinatornivå). Användare på koordinatornivån kan kontrollera skolans användarkoder från fliken SKOLINFORMATION på underfliken LÖSENORD.

SKOLINFORMATION-fliken visar dig skolans grunduppgifter. Om du märker att något inte mera stämmer eller att något behöver ändras, ska du kontakta KiVa-kontaktpersonen eller rektorn i din skola så kan de ändra uppgifterna. Under fliken kan du kontrollera vem som är KiVa-kontaktpersonen i din skola.

MATERIAL-fliken öppnar materialbanken där du hittar allt material. Medlemmar i KiVa-teamet hittar materialet som de behöver också här. Du hittar materialet när du

• väljer först språket
  • andra valet handleder dig att välja KiVa-material och det ska du göra
  • tredje filter hjälper dig att sålla fram rätt årskurs eller du kan välja att bara söka videor. Det är möjligt att välja flera delområden.
  • sista lådan möjliggör att filtrera fram endast material som hör ihop med en viss lektion eller tema (årskurs behöver vara vald)

MEDDELANDE-fliken är en kanal för oss att informera er om saker som kan vara till nytta när ni verkställer programmet i skolorna.

SPEL-fliken innehåller information om spel. Det finns en del information om våra spel även på den allmänna kivaskola.fi-sidan. Det är via den allmänna sidan som elever loggar in i spelen.

ANVISNINGAR-fliken är reserverad för instruktioner och anvisningar. Vi hör gärna vad ni vill att instruktionerna ska handla om, så tipsa gärna oss i KiVa-kansli om eventuella önskemål – tack!