I sin doktorsavhandling undersöker Tiina Turunen om lässvårigheter ökar risken att bli utsatt för mobbning under låstadie- eller högstadieåren. Lässvårigheter är den vanligaste typen av inlärningssvårigheter bland skoleleverna. Fastän föräldrar och lärare ofta är oroliga över hur inlärningssvårigheter påverkar i elevernas kompisrelationer, finns det endast lite forskning kring lässvårigheternas effekt på mobbning i skolan.
– Man kan säga lässvårigheterna ökar på risken att bli utsatt för mobbning endast lite, säger Turunen.
Enligt Turunens doktorsavhandling upplever 4,1% av grundskoleelever att de har stora eller väldigt stora lässvårigheter. Över tredje del av dessa elever antingen blev utsatta för mobbning, mobbade andra eller blev både själv utsatta för mobbning och mobbade själv andra. Bland andra elever var andelen en femte del.
Självraporterade lässvårigheter korrelerar med rollen som mobbad samt mobare-offer rollen även om kan kontrollerar för självkänsla och matematiska svårigheter.
– Det är dock möjligt att erfarenheten av att bli utsatt för mobbning påverkar elevens självkänsla negativt och illamåendet syns också i elevens självvärdering om sin läsförmåga, funderar Turunen.
När man mätte lässvårigheter med standardiserade tester istället för självutvärdering, så korrelerar lässvårigheter med mobbning av andra både bland elever på första klasserna som på högklasser. Lässvårigheter mätta med tester korrelerar däremot inte med att själv bli utsatt för mobbning. Svaga läskunskaper på ordnivå på årskurserna 1 och 2 tillsammans med internaliserad eller externaliserad problematik ökar på risken att eleven mobbar andra på årskurs 3.
Också när man förflyttar sig till högstadie och under högstadieåren korrelerar svaga kunskaper i smidig läsning och läsförståelse med sannolikheten att mobba andra efter ett eller två år oavsett internaliserad eller externaliserad problematik.
– Om eleven har problem i läsning hamnar hen uppleva okunnighet och utanförskap dagligen och nästan i alla skolämnen. Det kan hända att svårigheter i en så central delområde för skolarbete leder till frustration och därmed också påverkar kompisrelationer, säger Turunen. .
Stöd genom skolåren
Fastän avhandlingen visar ett samband mellan lässvårigheter och mobbning i skolan är det glädjande att risken inte är kraftigt ökad, alltså att risken realiseras endast bland fåtal elever. Turunen påpekar att det dock är möjligt att dessa utsatta elever även har flera gemensamma riskfaktorer som inte kontrollerades i hennes undersökning.
– Dessa elever behöver stöd genom skolåren för att se till att ett ökat antal riskfaktorer inte leder till negativa följder, påminner Turunen.
Enligt doktoranden är det viktigt att komma ihåg att läs- och skrivsvårigheter inte bara kan vara förknippade med inlärnings- och skolsvårigheter utan också med utmaningar i sociala relationer, till och med mobbning. Även om stödåtgärderna ofta är inriktade på de tidiga åren i grundskolan, är även specialundervisning i läs- och skrivfärdigheter viktigt för gymnasie- och högstadieelever om läs- och skrivsvårigheterna fortsätter att belasta och hindra deras skolgång. Behovet av stöd minskar ofta inte i de högre årskurserna, även om stödresurserna ofta minskar.
”Stödåtgärder ger inte eleverna en orättvis fördel, utan syftar snarare till att föra dem närmare samma nivå som sina kamrater. Detta kan också minska frustration, störande beteende och till och med mobbning i samband med läs- och skrivsvårigheter, säger Turunen.
Turunens doktorsavhandling bygger på två stora finska forskningsdataserier. Effektstudien av KiVa-skolprogrammet 2007 och 2008 omfattade 17 188 grundskoleelever från 147 olika skolor. Av dessa upplevde 4,1 % att de hade betydande eller mycket betydande läs- och skrivsvårigheter. Mobbning mättes genom kamratbedömning.
De longitudinella uppgifterna från AlkuPortaat-studien mätte läsförmågan hos 480 elever i årskurs 1–3 under 2007–2009 och läs- och läsförståelseförmågan hos 1 824 elever i årskurs 6–9 under 2012–2015. Erfarenheter av mobbning mättes med hjälp av självbedömning.
***
PM Tiina Turunen försvara sin doktorsavhandling ”Bullying among Students with Reading Difficulties” vid Åbo universitet fredagen den 13.8.2021 kl 12. Det är möjligt att följa disputationen på adressen: https://utu.zoom.us/j/66692448308
Professor Eve Kikas (Tallinn University, Estland) fungerar som opponent och kustos är professor Pekka Niemi (Åbo universitet). Disputationen är på engelska.
Disputantens kontaktuppgifter: tmturu@utu.fi, Twitter: @TiinaTurunen6